↗ KAIZEN.XMC.PL

*** Translator ***

Dutch Dutch English English French French German German Italian Italian Polish Polish Portuguese Portuguese Russian Russian Spanish Spanish

»Kaizen w Przedsiębiorstwach

Kaizen w Przedsiębiorstwach

W tym aspekcie należy wziąć pod uwagę, że stopniowy rozwój i ewolucja jest właściwym dla gospodarek o wolnym tempie wzrostu. System Kaizen wymaga także zupełnie innego przywództwa niż podejście oceniające na podstawie wyników. Zgodnie z kulturą japońską władza opiera się nie na porządku, hierarchii oraz wieku, ale na doświadczeniu i przekonaniu – przywódcą może być tylko ktoś, kto ma bogate doświadczenie. Z koncepcją Kaizen ściśle wiążą się zasady produktywności Pięć S. W japońskich przedsiębiorstwach przyjmuje się, że źle zorganizowane stanowisko pracy jest przyczyną wzrostu kosztów produkcji oraz marnotrawstwa.

Utrzymywanie przez pracowników porządku na stanowiskach sprzyja lepszej jakościowo pracy oraz większej produktywności. Konieczne jest jednak danie pracownikom i wszelkim jednostkom większej swobody oraz powierzenie im odpowiedzialności za stanowisko i jego otoczenie, co często się próbuje ograniczać w europejskich konsorcjach i przeróżnych przedsiębiorstwach.

Pierwszą i jedną z najważniejszych zasadą jest sortowanie (Seiri). Oznacza podzielenie i posortowanie wszystkich przedmiotów znajdujących się na stanowisku na dwie grupy: potrzebnych oraz zbędnych. Zbędne są likwidowane i marginalizowane. Sortowanie jest zwykle poprzedzane tzw. kampanią czerwonych kartek, w czasie której zespół pilotujący wdrażanie zasad oznacza na stanowiskach przedmioty jego zdaniem nie przydatne.